Opettajan tilasto-opas
Nyt julkaistujen muutamien tehtävien avulla tutustumisen tilastoihin voi aloittaa helposti. Vastaa ja vertaa -kysymyksiin vastaamalla oppilaat saavat käsityksen siitä, mitä tilastoilla voidaan kertoa heidän ikäisistään lapsista ja nuorista Suomessa. Lyhyttä kyselyä voit hyödyntää millä tahansa oppitunnilla.
Keskilukuihin perehdyttävät tehtävät puolestaan soveltuvat erinomaisesti matematiikan opetukseen ja tarjoavat eri tasoisia tehtäviä eri-ikäisille. Niiden avulla voit hieman haastaa oppilaita matemaattiseen ajatteluun.
Raha ratkaisee, kuten sanotaan. Raha-aiheiset tehtävät tutustuttavat rahan arvoon arkisissa tilanteissa, joissa vertaillaan hintoja, tarjouksia ja palkkoja. On hyvä, jos oppilas osaa jo varhain perustella, miksi hän päätyy jonkin tuotteen hankintaan ‒ kannattavuussyistä vai ehkä jostakin aivan muusta syystä.
Minitutkimusharjoituksella voit perehdyttää oppilaat tietojenkeruuseen ja tuloksista raportoimiseen. Harjoituksia on kahden tasoisia. Molempiin kannattaa varata useampi tunti aikaa.
Tuomme uusia aktivoivia sisältöjä oppaaseen sitä mukaa kun saamme niitä valmiiksi. Toivomme palautetta tehtävistä ja erityisesti uusia ideoita tehtävien aiheista. Mitkä aihealueet olisivat opetuksessa keskeisiä ja mistä olisi eniten hyötyä? Entä mikä tilastoihin liittyvä aihe koetaan erityisen kiinnostavaksi? Kerro meille!
Jos haluat jakaa oppilaillesi linkit suoraan kyselyyn, voit käyttää seuraavaa sivua: Vastaa ja vertaa -kysely
Keskilukuihin tutustuttavat tehtävät on jaettu kolmeen eri tasoiseen kokonaisuuteen. Jos haluat jakaa oppilaillesi linkit suoraan kyselyihin, voit käyttää näitä:
Jos oppilaat tarvitsevat kertausta, Tilastojen lukutaito -oppaasta löydät perusasiat keskiluvuista.
Tsemppiä oppilaille!
Jos haluat jakaa oppilaillesi linkit suoraan kyselyyn, voit käyttää seuraavaa sivua: Kysymyksiä ja tehtäviä rahasta -testi
Tilastollisen tutkimuksen tekeminen luokassa tai ryhmässä voi olla hauskaa. Oppilaat oppivat samalla tilastollisia peruskäsitteitä ja huomaavat, että harjoitustyönä toteutettava tietojenkeruu lisää ymmärrystä tutkitun tiedon tuottamisen prosessista. Kun saa itse olla osa tiedontuotantoa, arvostus sitä kohtaan kasvaa. Juuri siitä on kyse myös tilastotiedossa eli läpinäkyvyydestä. Lisäksi oppilaiden ryhmätyöskentelytaidot kehittyvät.
Minitutkimus sopii hyvin yläaste- ja lukioikäisille. Tehtävä 1 on helpompi, ja siitä on hyvä aloittaa. Tehtävä 2 on hieman vaativampi ja sopii erinomaisesti oppilaille, joilla on jo hieman enemmän tilasto-osaamista.
Minitutkimuksen onnistuminen edellyttää, että oppilailla on:
Oppilaiden tehtävä on selvittää ryhmäläistensä internetin käyttöä, käytön useutta ja käyttötarkoituksia. Luokassa saatuja tuloksia voi verrata Tilastokeskuksen vuosittain julkaisemaan Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kuvaavan tilaston tuloksiin. Tilaston tiedot kuvaavat koko Suomen väestöä, ja tietoja voi tarkastella hyvin monesta eri näkökulmasta, esimerkiksi ikäryhmittäin ja laitekohtaisesti. Tilastosta saa myös vinkkejä tutkimuskysymysten muotoilua varten. Suositeltava kysymysten määrä on 4‒6.
Vertailuajankohdaksi voi ottaa esimerkiksi vuoden 2020 tiedot tai vaikkapa vuoden 2010 tilanteen, jolloin oppilaat voivat nähdä selkeämmin väestötasolla tapahtuneen muutoksen tieto- ja viestintätekniikan käytössä koko väestön tasolla.
Ryhmät voivat laatia tutkimuskysymykset itse tai käyttää seuraavia esimerkkikysymyksiä:
Oppilaiden tehtävänä on selvittää ryhmänsä vapaa-ajan harrastamista. Luokassa saatuja tuloksia voi verrata Tilastokeskuksen Vapaa-ajan osallistuminen -tilaston tuloksiin. Vapaa-aikaa on tutkittu vuodesta 1977 lähtien. Tilaston tiedot kuvaavat 10 vuotta täyttänyttä kotitalousväestöä, ja siinä selvitetään väestön vapaa-ajan toimintaa, harrastuksia ja yhteiskunnallista osallistumista sekä näissä vuosikymmenten mittaan tapahtuneita muutoksia.
Tilastosta saa vinkkejä tutkimuskysymysten laatimiseen ja muotoiluun. Suositeltava kysymysten määrä on 5‒8.
Vertailuajankohdaksi voi ottaa vuoden 2017 tiedot tai vaikkapa 20 vuoden takaisen tilanteen vuodelta 1991, jolloin oppilaat näkevät selkeämmin ihmisten arjessa ja vapaa-ajan vietossa tapahtuneet muutokset koko väestön tasolla.
Ryhmät voivat laatia tutkimuskysymykset itse tai käyttää seuraavia esimerkkikysymyksiä:
Löysitkö mitä etsit? Vai jäitkö kaipaamaan jotain? Anna meille palautetta tästä oppaasta, niin teemme siitä entistä paremman. Erityisesti toivomme palautetta tehtävistä ja uusia ideoita aiheista.
Lähetä kommenttisi sähköpostiosoitteeseen koulutuspalvelut@stat.fi.