Opettajan tilasto-opas
Innostus tilastoja ja tilastotietoa kohtaan voi syttyä tilastokilpailuihin osallistumalla. Kilpailujen tavoitteena on motivoida eri ikäisiä koululaisia ja opiskelijoita tarttumaan tilastotietoon ympäröivän maailman ymmärtämiseksi, uusien asioiden oppimiseksi ja luotettavan tiedon hyödyntämiseksi.
Osallistumalla tilastokilpailuun oppii löytämään vastauksia keskeisiin tiedonkäyttäjää askarruttaviin kysymyksiin, kuten mistä löydän luotettavaa tilastotietoa, miten käytän ja vertailen tietoja ja miten itse kerään ja esitän tietoa.
Tässä osiossa esitellään lyhyesti muutamia tilastokilpailuja, joihin voivat osallistua yläasteikäiset, lukion ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten oppilaat sekä kandivaiheen yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat. Tilastokilpailujen kotisivut löydät Opi tilastoista -sivustolta.
Poimi kilpailuista omat suosikkisi ja ilmoita oppilaasi mukaan!
Kansainvälinen tilastojulistekilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Kilpailun tavoitteena on edistää nuorten yläasteikäisten, lukio-ja toisen asteen opiskelijoiden sekä kandivaiheen yliopisto- ja AMK-opiskelijoiden yhteiskunnallisen ja numeerisen tiedon käyttöä ja ymmärtämistä sekä ennen kaikkea vahvistaa tilastojen lukutaitoa ja kykyä tiedon kriittiseen arviointiin.
Kilpailu on osa Kansainvälisen tilastoinstituutin (ISI) tilastojen luku- ja käyttötaitoprojektia, jonka järjestää International Statistical Literacy Project (ISLP). Projektin koordinoinnista vastaa Suomi. Tilastokeskus, Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry ja Suomen Tilastoseura ry ovat järjestäneet kansainvälisen Tilastojulistekilpailun suomalaisille opiskelijoille useita kertoja.
Kilpailu on osallistujille maksuton ja se soveltuu useampaan oppiaineeseen, kuten matematiikkaan, biologiaan, maantietoon, historiaan ja terveystietoon sekä kuvaamataitoon. Tilastojulistekilpailussa tehtävänä on kertoa kiinnostava tarina tilastollisia apuvälineitä käyttäen ja esittää tutkimuksen kulku ja tulokset tilastojulisteessa.
Osallistujia kilpailussa on ollut kerrasta riippuen useista sadoista reilusti yli tuhanteen. Kansainväliseen kilpailuun osallistuu kymmeniä maita. Kilpailussa on omat sarjat yläkoulu-, lukio- ja toisen asteen oppilaitoksille sekä kandivaiheen yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Kilpailu käydään kahdessa eri osassa, ensin valitaan kansallisen kilpailun voittajatyöt, jotka jatkavat kansainväliseen kilpailuun.
Euroopan tilastotoimisto Eurostat ja useiden maiden kansalliset tilastovirastot järjestävät vuosittain kilpailun edistääkseen yläkouluikäisten ja opiskelijoiden tilastojen lukutaitoa. Kilpailu tekee tutuksi tilastoja ja pyrkii tuomaan tilastollisen ajattelun osaksi opetusta.
Tilasto-olympialaiset ovat osa Euroopan tilastokilpailua. Tilasto-olympialaiset järjestettiin ensimmäisen kerran vuosina 2017‒2018. Suomen kilpailussa on kaksi vaihetta, joita seuraa Euroopan finaali. Kilpailu sisältää monivalintatehtäviä, jotka testaavat tilastollisia perustaitoja sekä kykyä hakea, tulkita ja analysoida tilastollista tietoa. Karsintavaiheen jälkeen jatkoon päässeillä on lisäksi tilaisuus haastaa osaamisensa tuottamalla tilastotietoon perustuen video kaikille yhteisestä aiheesta.
Suomen parhaat palkitaan raha- ja tavarapalkinnoin. Euroopan finaalin voittajat palkitaan lahjakortein, ja he pääsevät lisäksi palkintomatkalle. Suomalaisnuoret ovat menestyneet hienosti ja tuoneet kotiin kulta- ja hopeamitalisijoituksia.
StarT on kansainvälinen ja yhteisöllinen toimintamalli, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa ja hyviä opetuskäytänteitä tiede- ja teknologiatapahtumissa. StarT on suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Toiminta on saanut kansainvälisen Global Best Awards 2018 -palkinnon STEM (Science, Technology, Engineering and Math) -kategorian parhaana työelämää ja koulutusta yhdistävänä tiedekasvatushankkeena Euroopassa. Vuodesta 2016 osallistujia on ollut yli 45 maasta.
Toiminnan lisäksi StarT-verkosto tarjoaa materiaaleja, ideoita, konkreettista tukea sekä maksutonta koulutusta ilmiöpohjaisen ja monialaisen oppimisen toteuttamiseen projektioppimisen keinoin.
Toimintaa järjestää yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävä LUMA-keskus Suomi -verkosto yhteistyökumppaneineen. Tutustu toimintaan StarT-kotisivuilla.
Opettaja, ennen kuin innostat oppilaasi osallistumaan tilastokilpailuihin, kannattaa tutustua yhdessä Kuinka teen tilastotutkimuksen? -oppaaseen. Opas on mainio tiivistys tutkimuksenteon keskeisistä vaiheista. Se soveltuu kaikille, niin perusasioiden kertaajille kuin uuden omaksujille.
Hyviä oppimishetkiä!